Než se vůbec pohnete z parkoviště nebo z garáže, je třeba auto na zimu připravit a to jak po stránce technické, tak po stránce bezpečnosti a pohodlí.
Základem je výměna letních pneumatik za zimní. Ty poskytují lepší trakci na sněhu a na ledě a to dezénem, jakož i speciální směsí zvyšující přilnavost. Kromě správného obutí nezapomeňte zkontrolovat tlak v pneumatikách, protože ten se může měnit v závislosti na teplotě. Správný tlak má také vliv na jejich trakci.
Druhou zásadou je mít zkontrolovat stav stěračů a doplnit zimní kapalinu do ostřikovačů. Díky tomu budete mít jistotu, že vždy budete mít z auta dokonalý výhled a čelní sklo bude čisté, včetně prevence vůči tvorbě námrazy.
Důležité je zkontrolovat stav akumulátoru , protože právě chladné počasí se může podepsat pod pokles jeho výkonu. V autě byste měli mít i startovací kabely, případně rovnou autonabíječku, která vás nenechá stát a umožní baterii nejen nabíjet, ale pomůže is jejím nastartováním. Nikdo přece nechce zůstat bezradně stát!
Nezapomeňte také zkontrolovat chladící kapalinu a pokud chcete svému motoru pomoci, doporučujeme přidávat do paliva příslušné aditiva pro benzín nebo naftu . Díky nim bude start i chod motoru hladší a prodloužíte jeho životnost.
Zima je obdobím, kdy je třeba změnit své běžné řidičské návyky již při výjezdu z parkoviště nebo garáže. V zásadě platí, že nikam nespěcháte.
Váš vůz totiž bude mít na sněhu, mokru i ledě mnohem vyšší setrvačnost a současně bude mít tendenci prokluzovat. Vyhýbejte se tedy prudké akceleraci, snažte se o plynulý rozjezd bez agresivního přidávání plynu nebo změny jízdy.
Máte-li manuální převodovku, pouštějte spojku pomaleji a pozvolna. V případě potřeby, pokud by došlo k proklouznutí kol na místě, se nebojte zařadit druhý stupeň a rozjíždět na něm. To samé platí i obecně během jízdy, kde můžete mít zařazen vyšší stupeň, díky čemuž se sníží riziko prudké akcelerace as ní spojené riziko smyku.
Pokud jde o brždění, pamatujte zejména na delší brzdnou dráhu na kluzkém povrchu. Tomu přizpůsobte odstup od vozidla před vámi a předvídejte možné riziko připojení jiného vozidla do vašeho pruhu. Pokud je to možné, snažte se co nejvíce brzdit motorem.
Brzdění by obecně nemělo být prudké nebo náhlé, jinak hrozí riziko smyku. To ovšem neplatí pro auta vybavená systémem ABS, což je systém zabraňující zablokování kol během brzdění právě na zimním povrchu. V tomto případě se nemusíte bát v případě potřeby i prudkého zabrzdění, ale pokud se dá, raději se tomu vyhýbejte.
Tak jako rozjíždění a brždění, i zatáčení a odbáčení by měly být co nejvíce plynulé a bez agresivních, náhlých a trhaných momentů. Platí to obzvláště na ledě a sněhu, kde je ovladatelnost vozidla mnohem nižší, než „pouze“ na mokré silnici.
Před zatáčkou se snažte zpomalit, zařaďte si nižší stupeň a až poté začněte měnit směr jízdy. Nikdy do zatáčky prudce nebrzděte, totéž platí i pro prudkou akceleraci. V opačném případě vám hrozí smyk a to buď nedotáčivý nebo přetáčivý. Ten první se týká vozů s předním pohonem, ten druhý je typický naopak pro zadní pohon.
Při nedotáčivém smyku se skluzuje přední náprava a vozidlo se stává neovladatelné jeho „nosem“. Tehdy dejte nohu dolů z plynu a vyrovnejte kola.
Naopak, při nedotáčivém smyku je třeba se vyhnout prudkému brzdění, to by totiž celý proces skluzu více urychlilo. Při přetáčivém smyku naopak lehká zadní náprava, tedy „zadek“, ztrácí trakci a začne jakoby dobíhat přední nápravu vozidla.
V případě tohoto smyku je třeba zatočit kola v protismeru smyku a jemně pracovat s plynovým pedálem, abyste získali na zadní nápravě potřebný záběr. I v tomto případě je třeba si dávat pozor na prudké brzdění, který celý proces jen zhorší. Pokud máte vůz vybavený systémem ESP, bude se vám smyk v zimě zvládat mnohem snáze.
Pokud jde o předjíždění v zimě, zde je třeba se řídit výše zmíněnými zásadami o rozjíždění, zatáčení a brždění. Předjíždějte plynule pokud možno tak, abyste během manévru nemuseli prudce přidávat nebo brzdit, což by ohrozilo vás i druhé auto.
Při jízdě v horách je třeba pamatovat na to, že pokud nemáte vůz s pohonem všech čtyř kol, tak zastavení v kopci na sněhu či ledě pro vás znamená, že bez cizí pomoci se dále nepohnete. Proto platí i to, že ten, kdo jede do kopce, má přednost. Snažte se případné riziko předvídat a do kopce raději stoupejte plynule a pomaleji.
Abyste se vyhnuli riziku zastavení s nemožností pokračovat v jízdě, můžete ještě před kopcem obout na pneumatiky zimní řetězy zlepšující jejich trakci.
Obecně pak platí, že v rámci zimní výbavy je třeba mít v autě po ruce metličku na odklízení sněhu, škrabku na led a rozmrazovač zámků nebo oken. Jde o doplňky, které ve vozidle nezaberou příliš mnoho místa, ale jejich pomoc je neocenitelná.
U čerstvě napadaného sněhu na silnici si dávejte pozor na závěje v zatáčkách, kde byste mohli zapadnout. Pokud je cesta částečně již vyjetá, držte se v kolejích. Pozor, pokud byste z nich chtěli prudce vyjít, hrozí znovu riziko smyku, pamatujte proto na to při zatáčení, odbáčení nebo předjíždění. V zimě vždy platí: pomaleji zajedete nejdál!
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 12.11.2024